vrijdag 18 januari 2019

Beetje bezig met ... jaaroverzicht 2018 #10

Als je mijn blogjes volgt, dan weet je dat ik de maand januari gebruik om mijn fotomap 2018 leeg te maken. Vandaag staat in het teken van BEETJE EROPUIT, d.w.z. wat leerde ik en inspireerde mij het afgelopen jaar......

WORKSHOP ECOLINE - KARIN JOAN

Ik maakte slechts 2 foto's, 1 te donker en de ander bewogen.... :-(
Begin juli kwam Karin Joan naar Ede, om bij de Frutseltante een workshop Ecoline te geven. Ecoline is al heel oud, daar maakte je vroeg spatwerk mee met een zeefje en een tandenborstel, op de basisschool. Maar tegenwoordig is het hartstikke hip! En je kunt er erg goed mee schrijven en prachtige achtergronden maken. Karin Joan leerde ons dat in een snel tempo en vol inspiratie keerde ik huiswaarts.

BOEKLANCERING MARTINE BROERE

Kijk! Wat een trotse Martine :-)
En terecht!!
Nog meer ecoline volgde, want begin juli kwam het boek van Martine Broere van Studio Suikerzoet  uit en ik mocht bij de presentatie zijn.

De locatie was het Experience Centre van Talens in Apeldoorn. Echt een snoepwinkel voor mij met al die verfjes, kwastjes, kleurtjes en leuke spullies. Bovendien kregen we ook nog een rondleiding door de fabriek. Echt super. Als ik daar toch eens zou kunnen werken..... op de afdeling Finance of zo :-)

Oh, ik zal hier ook even mijn recensie plaatsen, die ik schreef voor de Bol.com

Nog even een extra tip: Ecoline is een fijn oefenmateriaal. Oefenmateriaal is het ja, daar is de prijs ook naar. Omdat het niet lichtecht is. Dus hang een kunstwerk van ecoline niet aan de muur, want de kleuren zullen uiteindelijk vervagen en flets worden of verdwijnen. Inscannen en daarna ophangen gaat daarentegen prima!

CURSUS DOZEN MAKEN - COR AERSSENS

Het vlakke land van Groningen vanuit de trein
Eind augustus reisde ik af naar het lege noorden van Nederland, naar Warffum in Groningen. Voor het 2e jaar ging ik een week op retraite bij Cor Aerssens, onder het mom van een cursus Dozen maken. :-)
Het atelier
Mijn werkplek en bijbehorend gereedschap
Samen met nog 5 andere dames dompelden wij ons onder in het atelier (en de tuin tijdens de heerlijke lunches) van Cor.

Vorig jaar met 1 Belgische heer erbij spraken we Nederlands. Dit jaar was de voertaal Engels, vanwege dames uit Japan, Los Angeles, Noorwegen, Westfriesland en Groningen. Het was een hele fijne week en een fantastisch internationaal gezelschap.
De dozen die ik deze cursus leerde maken zal ik een andere keer showen.

WORKSHOP FOTO-ALBUM - PAPIERRIVIER

In september volgde ik eendaagse workshop om een foto-album te maken met een koptische binding. Dit stond al een poosje op mijn verlanglijstje, ik vind het een mooi binding, het boek blijft mooi open liggen en is goed te gebruiken. Zelf had ik al eens een poging gedaan om het te maken, maar miste duidelijk de fijne kneepjes (leuke boekbind-woordspeling) en die werden goed uitgelegd door Saskia en Karin Janssen van Papierrivier. Zeer inspirerend en echt een aanrader!

Terzijde: Ik heb al eens eerder een workshop bij Papierrivier gevolgd in Amsterdam, bij Karin in het atelier. En het blijft voor mij bijzonder dat ik bij iemand aanbel met mijn eigen naam op het naambordje op de deur :-)
Dat zit zo: De man van Karin is ergens verre familie.... Achter-achterneef van mijn vader ofzo....

WORKSHOP STEMPELGUTSEN & LETTEREN - BEETJE BEZIG

Begin oktober mocht ik een workshop stempel gutsen geven aan een groepje dames waar mijn vriendin Y. onderdeel van uitmaakt. De locatie was een school in ons dorp, maar het was zulk mooi weer, dat we buiten zijn gaan zitten.

Aan de hand van mijn uitleg gingen de dames ijverig met de gutsen en gummen aan de gang.

Om daarna met een zwarte stift mooie letters bij de stempel proberen te schrijven.

Het was een gezellige en ontspannen middag. Met leuke stempels.
En nu ik zo de foto's terug kijk, bedenk ik me dat ik dit jaar vaker ga proberen: workshops geven.

PAPERPASSION - KOEPELHAL TILBURG

Volgens hun website is de Paperpassion dé beurs voor als je van papier, foto's en/of letters houdt!
Afgelopen oktober was ik er en mocht ik bij de stand van Letterheads assisteren in het winkeltje van Martine van Studio Suikerzoet. Letterheads is/was een collectief van handletteraars die tijdens de beurs korte workshops gaven.

Op de dag dat ik er was, waren Carla Kamphuis, Rosanne Boxum (Studio Rosanne), Mirjam de Boer (Handletters.nl) en Anne (Gouden Lijntjes) er ook. Na de beurs maakten we het nog even gezellig....

WOEST & BIJSTER - RONDOM BENNEKOM

Woest & Bijster is een kunstfestival dat 1 maal per 2 jaar plaats vindt. In de bossen en het beekdal is op verschillende locaties kunst in het landschap te zien: landschapskunst in de vorm van installaties, poëzie, installaties, kunstwerken, dans, theater etcetera.

Hieronder 3 kunstwerken die indruk op ons maakten.

Beyond Narratives (letterlijk: voorbij verhalen) van Jaccomijn Schellevis is een installatie in het landschap, opgebouwd uit meerdere schalen met een spiegelde inhoud. Bezoekers kunnen via de weerspiegeling de toestand van de hemel beschouwen alsook hun eigen reflectie. Hierbij kunnen ze zich af vragen of ze onderdeel zijn van wat ze zien, of juist niet. (Bron: website)

Hide & Seek van Eveline Kieskamp: De kinderen, verdiept in hun eigen veilige spel, zoekend naar de ander, tussen drijvende porseleinen ballen die uitnodigen om te spelen maar die tegelijk de kwetsbaarheid van de ‘echte’ wereld uitdrukken.
(Bron: website)

Tournent les saisons (letterlijk: verandering van de seizoenen) van Francine Garnier & Alain Engelaere.
The installation pays tribute to the changing cycle of the seasons in this period of forest transition. Large cones vibrate, spin and rustle at the slightest breath of air.
The work, is composed of colored ribbons recalls the rays of light between the branches and leaves of trees, and the colors so varied of autumn. All is animated with the wind or by the visitors.
The music will combine the natural sounds of the four seasons: singing birds, buzzing insects, rain, storms and winds, and mix them with the vibrant sounds of the ribbons. Surrounding real sounds and recorded and composed sounds will be nested creating an acoustic disturbance. (Bron: website)

Het was een koude zondag in oktober, toch stapten we allevijf op de fiets en hebben genoten van de inventiviteit en creativiteit van de diverse kunstenaars. Echt uniek, ook qua organisatie. Ik kijk nu al uit naar de volgende editie.

BOEKKUNSTBEURS - PIETERSKERK LEIDEN

Eén dag van tevoren schreef ik al een blogje over de Boekunstbeurs en liet mijn eigen boekjes zien (klik hier). Voor mij was die zondag in november een grandioze dag. De kerk is een prachtige locatie, ruim en authentiek. De mensen die er komen zijn erg aardig en behulpzaam en de materialen prachtig! Ik heb mijn hand op de knip moeten houden en heb slechts gekocht: diverse soorten linnen om boeken mee te maken, diverse soorten mooi papier, een hulpstukje uit een 3D-printer om hoekjes te snijden en het nieuwste boek van Hedi Kyle.

Bernardine & Lizemijn ofwel
Beetje Bezig en Lililettering op de Boekkunstbeurs 2018
De Beurs is niet alleen leuk voor boekbinders en -liefhebbers. Voor letteraars en kalligrafen is er ook genoeg te zien en te beleven. In 2019 is de beurs op 9 en 10 november.

Tot zover de - voor mij - inspirerende beurzen, workshops en uitjes van 2018.
Van wie, wat of waar krijg jij inspiratie?

4 opmerkingen:

sjannesblog.com zei

Interessante informatie. Ik ga eens snuffelen tussen alle adressen met leuke ideeën om te doen. Dank je.

Nota Bene zei

Beetje (heel) jaloers op die leuke workshops! Dankjewel voor de vele leuke linkjes om op door te klikken.
Groetjes, Nele

Annick zei

wat ben je een beetje véél bezig geweest ,zeg. Ik ben wel héél benieuwd nu naar die dozen, die je maakte !

Sarah zei

WoW! Van jou krijg ik inspiratie, dat al zeker! Maar gewoon door rond me heen te kijken... Ik heb altijd wel iets creatiefs in de buurt of een idee...

Een reactie posten

Bedankt voor je berichtje!